Relacja z wyjazdu nauczycieli Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 3 w
Białymstoku na międzynarodową konferencję do Rumunii w dniach 17- 23 listopada
2019r
W
ramach realizacji międzynarodowego projektu Erasmus+ KA229: "Active kids
for a better future" nauczycielki Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 3 w
Białymstoku: Joanna Żukowska, Bożena Wnorowska, Joanna Niewińska oraz Danuta
Łazar wzięły udział w międzynarodowej konferencji partnerów projektu w Cernicy- rumuńskiej
miejscowości położonej w pobliżu Bukaresztu.
Konferencja
rozpoczęła się 18 listopada 2019r uroczystym powitaniem uczestników- partnerów
z Grecji, Turcji, Hiszpanii, Czech i Polski. Gospodarze na spotkaniu z
uczniami, pracownikami szkoły podstawowej oraz zaproszonymi gośćmi
zaprezentowali ludowe tańce i pieśni rumuńskie w wykonaniu młodzieży szkolnej.
Następnie w gronie nauczycieli z poszczególnych krajów koordynatorzy projektu
przedstawili systemy oświaty w krajach partnerskich , a także specyfikę szkół,
w których pracują. Kolejnym punktem programu była prezentacja poświęcona eTwinningowi. Jej autorzy położyli nacisk na korzyści
płynące z tej formy współpracy miedzy nauczycielami z różnych państw, możliwości
dzielenia się pomysłami, doświadczeniami oraz koordynowania działań w ramach
realizacji projektu. Ostatnia kwestia dotyczyła głosowania na logo projektu.
Poszczególne kraje przedstawiły po trzy propozycje przygotowane przez uczniów.
Pierwsze miejsce zajęła praca z Hiszpanii, drugie- z Polski, trzecie- z Grecji.
Drugi
dzień poświęcony został poznawaniu historii i kultury Rumunii. Uczestnicy
projektu wzięli udział w całodniowej wycieczce w Karpaty, zwiedzili letnią
rezydencję królów w Sinai oraz zamek w Branie w Transylwanii słynny z legendy o
Drakuli. Zachwycili się również pięknem Czarnej Katedry w Braszewie.
Kolejny
dzień to wizyta w przedszkolu w Cernicy. Po obejrzeniu obiektu, przywitaniu się
z przedszkolakami uczestnicy konferencji mieli możliwość obejrzenia
przedstawienia w wykonaniu 5-6 latków pt. „Przygody brązowego niedźwiadka”.
Inscenizacja dotykała kwestii tolerancji i wykluczenia na przykładzie różnych
gatunków zwierząt. Partnerzy z Rumunii zaproponowali ciekawą formę wspólnej pracy uczniów z
różnych krajów nad tym przedstawieniem, dzieląc tekst na części i przyporządkowując je
grupom z poszczególnych państw. Po dyskusji na temat problemów zaprezentowanych
przez dzieci wyemitowano film poświęcony
poznawaniu przez przedszkolaki gospodarstwa rolnego, zwierząt domowych,
naturalnych produktów żywnościowych. Następnie uczestnicy projektu mieli
możliwość samodzielnego ugotowania mamałygi- tradycyjnej rumuńskiej potrawy-
oraz degustacji innych potraw narodowych: sarmali, placinty, zacuski. Po
niezwykle smacznym posiłku przyszedł czas na prezentację multimedialną
„Narzędzia Web 2.0 w projektach eTwinning”.
Czwarty dzień
konferencji uczestnicy projektu spędzili w Centrum Edukacji w Branesti.
Zwiedzili bibliotekę, a także wystawy: zabytkowych artykułów szkolnych i
piśmienniczych, kultury Cuckoos (mniejszości bułgarskiej), prac uczniowskich
poświęconych 100 rocznicy odzyskania przez Rumunię niepodległości oraz
dotyczącej problematyki Holokaustu. Następnie dyrektorka ośrodka przedstawiła
zadania Centrum Edukacji: wprowadzanie innowacji, reforma edukacji we
współpracy z rumuńskim Ministerstwem Edukacji, realizacja unijnych projektów
edukacyjnych oraz krzewienie kultury Cuckoos. Tej ostatniej kwestii dotyczył
zaprezentowany film przedstawiający święto przesilania zimowo- wiosennego, w
czasie którego przedstawiciele mniejszości bułgarskiej odprawiali rytuały w
oryginalnych maskach. Zapoczątkowała też dyskusję na temat integracji dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach masowych, czy też postawieniu na
specjalne programy adresowane do uczniów.
Po powrocie do Cernicy
nauczycielki tutejszej szkoły wybrały się z gośćmi z innych krajów do centrum
Bukaresztu, pokazały przepiękny klasztor prawosławny oraz oprowadziły po
sklepikach oferujących rękodzieło ludowe.
Ostatni
dzień upłynął pod znakiem debaty na temat: Jak rozwiązać światowe problemy za
pomocą eTwinningu? Uczestnicy konferencji pracowali w grupach narodowych, a
efektem ich działań były mapy mentalne oraz plakaty ukazujące specyfikę problemów związanych z ekologią, wykluczeniem, brakiem
tolerancji, postawami obywatelskimi , konfliktami zbrojnymi, imigracją w
poszczególnych krajach. Po prezentacji przemyśleń i propozycji rozwiązania
problemów międzynarodowa delegacja została zaproszona na pokaz mody
ekologicznej, do którego stroje zostały przygotowane z materiałów pochodzących
z recyklingu. Następnie obejrzała prezentację sztuk walki sekcji karate
prowadzonej przez dyrektor szkoły podstawowej w Cernicy. Prawdziwą przyjemność
sprawiło uczestnikom obejrzenie treningu nauczycielek w butach kangoo jumps integrujących się
poprzez aktywność fizyczną. Konferencję zakończyła uroczysta kolacja
zorganizowana przez burmistrza Cernicy, na której zarówno gospodarze, jak i
goście dzielili się wrażeniami z tego niezwykle intensywnego, profesjonalnie
przygotowanego tygodnia w małej miejscowości pod Bukaresztem.
Konferencja
w Cernicy zaowocowała mnóstwem pomysłów do realizacji w naszej macierzystej
szkole. Działania projektowe gospodarzy oraz grup z innych krajów zainspirowały
nas do bardziej kreatywnego podejścia do edukacji, kształtowania postaw dzieci
i młodzieży, ale także uwrażliwiły na problemy globalne. Możliwość podzielenia
się doświadczeniami, poznania kultury innych krajów, nawiązane znajomości, a
także rozwój kompetencji językowych
przyczynią się do większej otwartości , którą możemy przekazać naszym
podopiecznym, by mogli kształtować lepszą przyszłość dla siebie i świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz